Masterclass Daimler-batterijtechniek: Batterij wordt biologisch?

Het hart van een elektrische auto is zijn batterij. Die is bepalend voor de voertuigprestaties, de prijs én voor de klimaat- en milieuvriendelijkheid over de hele levenscyclus van de auto. Wat mogen we van die batterij verwachten in de komende jaren? Wordt hij lichter, sterker, goedkoper? Professor Andreas Hintennach, Hoofd batterij-ontwikkeling bij Daimler-Benz, blikt voor AMT in zijn glazen bol.

“In een batterij-elektrische auto, een BEV, strekt de batterij zich uit van voor- tot achteras. En hij weegt vaak wel zo’n 600 kg”, zegt Professor Andreas Hintennach. Waar al die kilo’s uit bestaan? “Allereerst uit accucellen. In je mobieltje zit ook zo’n cel, in je laptop zitten er drie tot negen en in een elektrische auto vele honderden. Maar met alleen die accucellen ben je er niet. Ze moeten net zo lang meegaan als de auto.”

“Om dat voor elkaar te krijgen, heb je een koelsysteem nodig. Dat koelsysteem wordt aangestuurd door een batterijmanagementsysteem, dat onder meer ook de spanningskalibratie van de cellen regelt. En om de cellen heen heb je een behuizing nodig.”

Lees het volledige artikel op amt.nl