Koolstofvezel kan energie opslaan

Koolstofvezel kan zo aangepast worden dat het genoeg elektriciteit op kan slaan voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit een onderzoek van de Zweedse Chalmers tekniska högskola.

De onderzoekers wisten koolstofvezels te maken die twee keer meer opslagcapaciteit hebben dan de normale koolstofvezel. Daarvoor moest echter wel een deel van de stijfheid op worden gegeven. Volgens de onderzoekers is dat geen probleem; de koolstofvezel is nog steeds sterk genoeg.

De vezels kunnen dienst doen als elektrode voor een lithium-ionbatterij. De onderzoekers zien een materiaal voor zich waarbij de koolstofvezel de anode vormt, een laag glasvezel de isolatie en een gecoate laag glasvezel de kathode. Op die manier wordt de carosserie van de auto een batterij.

LICHTERE AUTO’S EN VLIEGTUIGEN

Daardoor kan het daadwerkelijke accupakket minder groot en zwaar worden. Lichtere auto’s kunnen langer rijden op een lading, en dat is belangrijk als elektrische auto’s massaal moeten doorbreken.

Om dit alles te bewerkstelligen moet er wel een nieuw soort koolstofvezel gemaakt worden. Doorgaans hebben de vezels lange, goed geordende kristallen. Maar als je de kristallen kleiner en rommeliger maakt, hebben de vezelfs een hogere capaciteit.

Lees het volledige artikel op deingenieur.nl