Hoe Utrecht de dubbelfunctie van elektrische auto’s optimaal benut

Wie elektrische auto’s zegt, zegt duurzaam personenvervoer. Elektrische auto’s hebben echter een dubbelfunctie in de energietransitie: het zijn rijdende batterijen, die het elektriciteitsnet een handje kunnen helpen. In Utrecht wordt al jaren onderzocht hoe we die dubbelfunctie optimaal kunnen benutten. Dat is belangrijk, want de ontwikkelingen gaan razendsnel.

Je hebt er misschien weleens van gehoord: Vehicle-2-Grid (V2G) of bidirectioneel laden. Maar voor de zekerheid: een korte opfriscursus. V2G houdt in dat de batterij van een elektrische auto niet alleen kan opladen, maar ook ontladen. Met andere woorden: de batterij kan stroom terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dat kan zomaar eens belangrijk worden in het toekomstige energiesysteem. Want het net begint te piepen en kraken onder de enorme toename van zonnepanelen, windmolens, elektrische auto’s en (binnenkort) warmtepompen.

Die duurzame oplossingen hebben namelijk een keerzijde: ze zorgen voor steeds grotere pieken in vraag en aanbod van elektriciteit en daar is het net op veel plekken niet op voorbereid. Netbeheerders trekken dan ook al een tijdje aan de bel: als we daar geen oplossing voor vinden, moeten we het elektriciteitsnet fors uitbreiden. En dat kost miljarden.

Rijdende batterij

Elektrische auto’s kunnen uitkomst bieden. Als zonnepanelen bijvoorbeeld (te)veel stroom opwekken, kunnen elektrische auto’s het overschot tijdelijk opslaan. Op momenten dat de vraag hoog is, zetten ze juist stroom op het net. Een rijdende batterij dus, die het elektriciteitsnet ondersteunt. Binnen het Utrechtse project Smart Solar Charging wordt de potentie van dit systeem onderzocht. “Vergis je niet, de batterij van een gemiddelde Tesla kan een huishouden 1 à 2 weken van stroom voorzien”, zegt Bart van der Ree van het Utrecht Sustainability Institute en projectleider van Smart Solar Charging.

“Nederlanders rijden zelden 400 kilometer per dag, dus een deel van zo’n batterij kun je inzetten voor de ondersteuning van het elektriciteitsnet”, vervolgt hij. “Dat is interessant, want met de hulp van een handjevol elektrische auto’s kan een elektriciteitsnet op wijkniveau de pieken in vraag en aanbod al een stuk beter aan.”

Lees het volledige artikel op duurzaambedrijfsleven.nl