Dit kunnen we verwachten van accutechniek in elektrische auto’s

De accutechniek voor elektrische auto’s staat volgens professor Andreas Hintennach, werkzaam bij Mercedes-Benz, nog in de kinderschoenen. Niet alleen zit er nog veel rek in de huidige technologie, de accutechnologie van de toekomst biedt ook nog eens tal van mogelijkheden. Een kort overzicht.

De huidige situatie is overzichtelijk: lithium-ion accu’s zijn de norm voor gebruik in elektronische apparaten en elektrische voertuigen. Die kunnen op termijn afgelost worden door accupakketten met zogeheten vastestofbatterijcellen. Tevens zijn er evoluties denkbaar van de lithium-ion accu’s.

“In de komende jaren zal lithium-ion toonaangevend zijn. Uiteraard wordt er hard gewerkt aan innovatie en de alternatieven voor de ‘post-lithium-iontijd’. Daarbij richt de aandacht zich niet in de laatste plaats op een grotere energiedichtheid en snel laden. We leren veel over alternatieve materialen en celchemie”, aldus Hintennach.

Naast een lang leven van de accu staat het hergebruik hoog genoteerd. Dat is ook van groot politiek belang, omdat we hier in Europa nauwelijks primaire bronnen hebben. Terugbrengen van materialen in de productie is volgens Hintennach cruciaal.

“Ik denk dat we binnen acht tot tien jaar voldoende gebruikte voertuigbatterijen beschikbaar krijgen om kobalt, nikkel, koper en later ook silicium op industriële schaal te recycleren. Dat doen we nu overigens al met onze eigen testaccucellen. We gaan naar 99 procent hergebruik en er wordt inmiddels ook gewerkt aan het terugwinnen van lithium uit de cellen.”

Lees het volledige artikel op nu.nl