“13 oktober 2016, de dag dat de wereld veranderde”

Donderdag 13 oktober beleefden we ons jaarlijks Vexpan Parkeercongres in het congrescentrum CORPUS in Oegstgeest. En met recht “beleefden” want iedereen was het er over eens: dit congres was anders dan anders. Niet direct door de onderwerpen die werden besproken (waarover later) maar vooral door de dagvoorzitter Gerrit Heijkoop die er een Live Online Event van maakte. Tussen de presentaties door werd het publiek gevraagd om via de live app Slido op vragen te reageren en spontane reacties te geven. Deze reacties werden vervolgens live gepresenteerd en besproken. 124 van de totaal 180 bezoekers deden mee in deze live-app!

Iedereen werd daadwerkelijk gehoord!!

l1011435Na de opening door de voorzitter en de wethouder van Leiden (namens de agglomeratie Leiden) introduceerde Gerrit het live interactieve systeem en werden bezoekers in de zaal opgeroepen een aantal vragen in Slido te beantwoorden. Na enkele minuten schoof de live teller boven de 100 deelnemers. Bij de algemene vragen nog geen verrassingen: 88% van de bezoekers man,  53% ouder dan 45 jaar, overheid en toeleveranciers elk 30% van de bezoekers, 17% adviseurs en 14% exploitant, bijna iedereen heeft wel eens bol.com gebruikt en 64% een parkeerapp en de waardering van de dag tot op dat moment op 4,18 (bij schaal van 1 tot 5).

l1011460Silvan Rath (Park-Tag)nam ons vervolgens mee in de digitale wereld met de vraag “Wie overleeft?”  Hij noemt  de OTT’s: “Over The Top” spelers die achter de horizon onzichtbaar maar overal aanwezig zijn met data die ons doen en laten beïnvloeden, zonder dat we het in de gaten hebben. En ondanks alle roep om bescherming van privacy accepteren we het gewoon met alle gemaksdiensten. Park-Tag is een van die gemaksdiensten die op basis van allerlei sensoren in de smartphone (plaats, beweging, ritme, rotatie, etc. en andere acties met de smartphone) via algoritmen voorspelt of de gebruiker de parkeerplaats zal verlaten. Op basis daarvan moeten gebruikers inzicht krijgen waar de beste kans op een parkeerplaats is.

l1011464Daarna vertelde Martin van den Berg van KPN over The Internet of Things: steeds meer apparaten komen online waarmee meer of minder intensief wordt gecommuniceerd. Sommige apparaten zoals auto’s produceren heel veel informatie vanuit diverse sensoren en camera’s. Andere apparaten zenden af en toe korte berichten, bij voorbeeld bezet/vrij, aan/uit etc. Daarvoor is onlangs het LORA netwerk geintroduceerd: Long Range Low Power waarbij apparaten 15 jaar lang op twee pen-lite batterijen kunnen werken. Dit kan worden toegepast om te signaleren of parkeerplaatsen al dan niet bezet zijn of van status veranderen.

Na de lunch werd het programma hervat met een duo-presentatie over de uitbreiding van Schiphol: Schiphol verwacht dit jaar 63 miljoen reizigers en heeft daarvoor 23.000 parkeerplaatsen beschikbaar. Om de groei tot 2026 op te vangen worden nog een nieuwe vertrekhal en nog meer parkeerplaatsen bijgebouwd. Aansluitend op de presentatie werd de zaal gevraagd naar hun mening over de parkeerbehoefte bij Schiphol. Op langere termijn wordt de “driverless revolution” gezien als een belangrijke factor voor de parkeerbehoefte bij de luchthaven. Met name bij het langparkeren kan dit grote consequenties hebben. Afgezien van de reizigerstoename verwacht 79% van de aanwezigen dat over 20 jaar minder parkeerplaatsen nodig zullen zijn.

l1011477

l1011473

 

 

 

Daarna werden nog een aantal andere vragen, die online waren gesteld, door de dagvoorzitter en de sprekers behandeld. Dit waren niet zoals gebruikelijk toevallige vragenstellers uit de zaal die het eerst hun hand opstaken, maar de online vragen met de meeste likes. Zo konden de vragen worden behandeld, die de meeste belangstelling in het publiek scoorden.

Vervolgens waren er diverse parallelsessies over P&R onderwerpen: Reorganisatie door digitalisering bij een gemeente, Recreatieve evenementen, Revolutionaire technologie en Retail. De laatste parallesessie behandelde het onderwerp “gratis parkeren of toch niet” vanuit detailhandel door Tom Ponjee (Platform Detailhandel) en de ombouw van het winkelcentrum Leidsenhage tot de “Mall of the Netherlands” door Bas Ligthart (Gemeente Leidschendam-Voorburg): uitbreiding van 76.000 m² met 2900 parkeeerplaatsen naar 116.000 m² met 4000 parkeerplaatsen. Het parkeren blijft gratis, waarbij gemeente en omwonenden een belangrijke stem hadden.

De gemeente Bergen op Zoom (met Remko van der Borght en Mike Schenk) ging in de sessie Parkeren + Reorganisersen in op de flinke stappen die ze als parkeerorganisatie had gezet. Van het zogenaamde “Spaanse Debacle” (de volgers van het parkeernieuws weten voldoende) tot een meer resultaatgerichte parkeerorganisatie die als BV “Parkeerbeheer” opereert met gemeente als opdrachtgever. Het meest opmerkelijke onderdeel van de presentatie was wel de aankondiging om als coöperatie te gaan samenwerken met gemeenten Roosendaal, Steenbergen en Tholen. Om samen elkaars sterke punten in parkeerbeheer zo goed mogelijk te benutten.

De sessie “Parkeren en Recreatie” werd gegeven door Mark Hakkert van LOC7000 en Jeroen Rauwers van de Gemeente Nijmegen. Zij gingen in op de aanpak van parkeren rondom evenementen vanuit de organisator en de gemeente. Waarbij de organisator verantwoordelijk is voor het mobiliteitsplan en dus op zoek moet naar (alternatieve) parkeerlocaties en de daarbij behorende routering met borden en apps en de gemeente hierin een faciliterende rol speelt. Mark ging ook nog in op de case van afgelopen zomer tijdens ‘Down the Rabbit Hole’ in Beuningen, waar zij een plotselinge uitdaging hadden door de weersomstandigheden. Binnen 2 dagen moest meer dan de helft van de toegewezen en voorbereidde parkeerterreinen worden vervangen. Door goede samenwerking tussen organisatie en gemeente is deze uitdaging gelukt en de bezoekers hebben hierdoor het meerdaa

De tweede ronde parallelsessies omvatte de P&R onderwerpen  Reizen (hulp door apps onderweg), Rekening (wie betaalt het parkeren cq gratis parkeren of niet?), Retail (outlet Roermond) en Reis door de mens (een rondleiding door het Corpus gebouw).  In de eerste sessie werden twee initiatieven  toegelicht:

  • Tripmanager verzorgt autoverhuur voor bedrijven, als alternatief voor leaseauto’s voor medewerkers die slechts beperkt een auto nodig hebben. Landelijke beschikbaarheid binnen vier uur in samenwerking met lokale verhuurbedrijven.
  • Together verzorgt een app voor autodelen in woon-werk verkeer, georganiseerd via de werkgever. Launching partners zijn diverse bedrijven op de Zuidas, waarbij door een groot aanbod de beste kans op matches biedt.

Na de parallelsessies werd het parkeercongres door Gerrit Heijkoop met een interactieve online “Slido-sessie” afgesloten. Er werden nog een aantal vragen besproken, onder andere: “Ben ik als organisatie klaar voor de digitale toekomst?” Eerst werd iedereen verzocht zich links of rechts in de zaal op te stellen – al naar gelang het antwoord- en vervolgens werd gediscussieerd over de eigen visies (als je denkt dat je klaar bent, is dat naïef).  Waar de dag halverwege de dag op 4,18 was gewaardeerd, kwam de eindwaardering op 4,32 uit (42% van de aanwezigen gaf de hoogste waardering 5).

l1011770l1011759

 

 

 

Ten slotte kregen alle congresdeelnemers het boekje “Trending Topic – We moeten iets met social media….#MaarWat”, aangeboden door de zojuist binnen de Vexpan opgerichte Branchegroep Exploitanten, waarvan Interparking, P1 en Q-Park de launching partners zijn.

Tekst: Peter Martens