Zo bevrijdt ParkBee parkeerplekken met 5 miljoen aan nieuw groeigeld

Parkeer-startup ParkBee krijgt 5 miljoen om op te schalen naar meer locaties en diensten. Daarbij moet ook de Britse markt veroverd worden, vertelt medeoprichter Wouter de Bruijne.

ParkBee bouwt onbenutte parkeerplaatsen van kantoorgebouwen om tot (semi)publieke parkeerplekken. Vastgoedeigenaren verdienen zo een centje bij; een Parkbee-locatie met 20 parkeerplekken levert de eigenaar jaarlijks 50.000 euro op, rekent ParkBee voor.

De startup uit Amsterdam haalde in 2016 al eens 1,8 miljoen groeigeld op. Afgelopen december werd de handtekening gezet onder een nieuwe investering ter waarde van 5 miljoen euro, mag het bedrijf van Jian Jiang, Tom Buchmann en Wouter de Bruijne nu (pas) bekend maken. ParkBee krijgt het groeigeld van Statkraft Ventures. Dat is de corporate venture-tak van het Noorse Statkraft Group, de grootste producent van duurzame energie in Europa. Ook bestaande aandeelhouder InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland, stort weer wat kapitaal bij.

Waar gaat het meeste groeigeld naartoe?

“Vooral twee grote dingen: enerzijds naar stevige groei in Engeland, waar we sinds vorig jaar aan de slag zijn. We willen daar veel meer locaties openen. We werken daar samen met Ringo, onderdeel van Parkmobile, een dienst met 12 miljoen gebruikers.

“Londen is bij uitstek geschikt voor ParkBee, met haar grote parkeerdruk en hoge parkeertarieven. We hebben daar nu 10 mensen voor ons werken. De komende tijd zullen we nog meer mensen aannemen. Dit is voor investeerders ook een logische investering: hoe meer locaties hoe meer omzet, platgezegd.”

“Ondertussen groeien we in Nederland hard door, en investeren we in R&D en het aanbieden van extra diensten zoals deelfietsen en laadpalen. Voor deelfietsen werken we samen met Donkey Republic. In Amsterdam hebben we de afgelopen 2 jaar 20 locaties geopend, dit jaar komen daar komen nog wel 10 a 15 bij. Daardoor komen we ook op de radar bij partijen die laadtechnologie aanbieden.”

“Tot slot moeten we ook onze eigen technologie doorontwikkelen. Zoals zorgen voor beter inzicht in data, om onze vastgoedaanbieders mee te bedienen en te overtuigen. Die hebben nu nog niet genoeg inzicht in de bezetting van de parkeerplekken. Als wij aan een vastgoedeigenaar vragen wat de bezetting van hun parkeergarage is, dan wordt er een spreadsheet bijgehaald en bijvoorbeeld 70 procent verhuurd, en 30 procent leeg uitgehaald. Terwijl wij zien dat dat bijvoorbeeld op een vrijdag andersom is. Dat soort inzichten willen we met het plaatsen van sensoren verbeteren.”

Lees het volledige artikel op Sprout.nl.