Succesvolle lunchbijeenkomst over parkeerdata

Op donderdag 14 september organiseerde Vexpan een drukbezochte lunchbijeenkomst bij Green Village in Nieuwegein. Ditmaal met als thema parkeerdata.

Door Agendum, gemeente Utrecht en Navads werden de aanwezigen onder het genot van een heerlijke lunch meegenomen in de meest recente ontwikkelingen rondom het gebruik van parkeerdata vanuit het perspectief van de eindgebruikers.

Jurgen Vernimmen van Agendum hield samen met Fernand Bosman en Wilco van de Vosse van de gemeente Utrecht een interessant verhaal over de mogelijkheden om van parkeerdata bruikbare en vooral voor iedereen geaccepteerde managementinformatie te maken. Met het aanhalen van de Formule 1 bolides van tegenwoordig, die al decennialang hetzelfde uiterlijk hebben maar steeds vernuftiger worden voor wat betreft realtime race-instructies op basis van actuele racedata, werd een brug geslagen naar een drietal indicatoren binnen het mobiliteitsthema “leefbaarheid en bereikbaarheid”, te weten parkeerdruk, tevredenheid en betalingsbereidheid. Acceptatie van deze indicatoren begint bij een heldere definitie. De gemeente Utrecht heeft hierbij de gehele keten betrokken. Hiermee krijgen de indicatoren de juiste waarde. Met de technische mogelijkheden van Agendum wordt dit vertaald naar een realtime dashboard. Naast het verzamelen van data uit diverse bronnen wordt er vooral winst behaald middels data-analyse, inzicht in effecten en daarop gebaseerde optimalisaties. Als voorbeeld werd een grafiek getoond waarin de inzet van de afdeling parkeerhandhaving werd afgezet tegen de betalingsbereidheid. Hieruit bleek dat bij een bepaalde handhavingsinzet (nog niet maximaal) geen hogere betalingsbereidheid (ook nog niet maximaal) kan worden gehaald. Door één van de aanwezigen werd een opmerking gemaakt over de geloofwaardigheid van de indicatoren. Een indicator is alleen praktisch als de achterliggende data nauwkeurig en betrouwbaar wordt verzameld en verwerkt.

Navads is een internetbedrijf van Johan van Vulpen, een internetondernemer die onder andere Greetz.nl heeft opgericht. Navads maakt bedrijven vindbaar in (ingebouwde) navigatiesystemen en op internetkaartapps als Google Maps, Apple Kaarten en Waze. Hoewel het gros van de automobilisten (en dus parkeerders) dagelijks dezelfde route rijdt, maakt men toch nog gebruik van het navigatiesysteem. Reden daarvoor is de extra informatie die het systeem biedt, van het dichtstbijzijnde benzinestation, pinautomaat tot goedkope en/of vrije parkeerplaatsen. En in de nabije toekomst zijn auto’s permanent verbonden met het internet. Via de cloud krijgt een auto realtime verkeersinformatie maar ook andere bruikbare informatie binnen, helemaal toegespitst op het individu. Infotainment noemt Navads dat, of sociale gps. Het zoekgedrag van consumenten kan op die manier gestuurd worden. Er volgde een kort intermezzo in de vorm van een kennisquiz. Zo hield Johan het aandachts-niveau van de aanwezigen op peil. Daarna werd er nog interessante informatie over het belang van reviews die klanten plaatsen gepresenteerd. En niet minder belangrijk: het actief reageren op reviews. Bij zoekopdrachten wordt het bedrijf met de beste reviews als eerste getoond. Aandachtpunt bij het plaatsen van sociale gps-informatie is dat foutjes grote (en langdurige) gevolgen kunnen hebben. Daarom zijn ook hier nauwkeurigheid en betrouwbaarheid zeer belangrijke aspecten. Navads verzorgt voor bedrijven het gehele traject om gevonden te worden en staat garant voor het bewaken van beide aspecten. Met de mededeling dat het tijd is voor actie, besloot Johan zijn inspirerende presentatie.

De presentaties en meer over andere Vexpan lunchbijeenkomsten kunt u hier vinden.

Foto-impressie